Saya Tak Faham Dalam Bahasa Kelantan

Loghat Kelantan juga dituturkan di Besut dan Pulau Perhentian Terengganu di samping turut ditutur di beberapa dearah di Kedah seperti Baling Sik dan Padang Terap. Yakin pada diri saya dengan ikut serta TEKNIK AL MUKHTAR ini saya akan mendapat lebih pengetahuan yang lebih mendalam dalam bahasa.


Jom Teka Loghat Kelate Swagsarang Holidays

Is that any app to learn bahasa kelantan.

Saya tak faham dalam bahasa kelantan. Rupa-rupanya ialah kerana dia takut disoal kerana tidak pandai bertutur BM. Selain di Kelantan bahasa ini turut digunakan di bahagian utara negeri Terengganu iaitu di daerah Besut Setiu dan Pulau Perhentian. Pada tahun dua tahun lapan lima bila fasal ini dia siap benda ini tak ada ini.

Sudah tentu saya tahu beruk itu apa dan maksud perkataan itu. Ada banyak belajar bahasa ada Uncle Jimmy. Apa yang dia cakap isteri saya pun tak faham.

Dalam berbahasa Inggeris pun akan ada lidah Kelantan dan mudah untuk orang Malaysia tahu bahawa yang dilawan bercakap dalam bahasa Inggeris itu adalah orang Kelantan. Pungut adalah perkataan dalam bahasa Melayu Sabah yang ertinya kutip. Sebelum umur dia dua tahun Asha tersangatlah peramah dan boleh tegur semua orang tetapi sesudah itu dia banyak main bersendirian.

Rupanya dia tak faham. Dalam- dale kereta- kereto lada- lado sembilan- semile mereka- sek sek malam tadi- semale abang- abe. Saya sendiri pun tidak faham Umno Kelantan ini.

Jom belajar bahasa kelantan kecek klate D selamat petang. Mudah faham tak de asas Arab pun tak pe. Tambah ilmu korang kan D.

Asha ini tidak mahu bertutur dalam Bahasa Malaysia. Lagi nak faham. Baru saya sedar rupanya banyak lagi kosakata bahasa Melayu Sabah yang kurang dimengerti maksudnya oleh rakan mereka dari Kuala Lumpur.

Bahasa Melayu Kelantan atau Bahasa Kelantan tulisan Jawi. Saya tidak pasti apakah ini bermaksud ramai dari masyarakat Cina tidak memahami bahasa kebangsaan mahupun bahasa Inggeris. بهاس ملايو کلنتن atau dikenali juga sebagai kecek kelate ialah sebuah Bahasa Austronesian dan bahasa lisan setempat yang digunakan di negeri Kelantan Malaysia.

Siapa nak ambil perhatiannya terpaksalah bercakap dalam Bahasa Inggeris. Saya rasa dia yang kurang bijak sebab tak faham maksud di sebalik gurauan saya dengan Pian Kpop itu. Saya tahu anda menipu saya.

Tengok saya punya bahasa Kelantan. Jika benarlah perkara ini cuba kita renung kembali. Yang paling penting bagi saya nak faham al Quran.

Nak tau apa makna ayat-ayat Quran bila baca. Dengan itu setiap kali kelas isteri saya akan sentiasa attack dia. Anda angguk angguk angguk tapi jangan beritahu saya semua anda faham ceramah yang disampaikan dalam bahasa Inggeris.

BM yang sangat teruk macam mana lulus SPM saya pun tak tahu. Kita sembang dekat rumah tapi dia seorang saja bercakap dalam Bahasa Inggeris. Saya teringat Encik Salleh Hashim pegawai kewangan DBP Sabah dulu.

Di manakah silap kita dalam membentuk sebuah masyarakat Malaysia. Kebetulan saya berkawin dengan warganegara malaysiasaya sudah 5 tahun tinggal di malaysiakamu tau hal apa yg paling pelik di Malaysia ini ternyata banyak yg katanya Warganegara Malaysia tpi langsung tak tau cakap melayu banyak sekali dari mereka menggunakan bahasa mereka terutama bangsa keturunan india dan keturunan cina bahkan anak anak yg. Dan-dan Tiba-tiba sahaja satu stadium dekat Kelantan boleh faham bahasa Inggeris kata Caprice.

Tidaktakbukan- dok buke tiada- tak dok tok de xdop jangan- jange kenapa- bakpo sana- sano. Demo loni tak supo muloh. Ini tempat jual buah-buahan ini dulunya tak ada ini.

Emir January 14 2021 at 1218 AM. Kita tengok baru-baru ini PAS lawan kita di pilihan raya kecil Sungai Besar PAS juga lawan kita di Kuala Kangsar. Si anu sama maksudnya dengan si polan.

Anis takde idea la nk update blog ape kate kalau anis ajar korang bhasa kelantannak blaja taktak nakhok alohhhahatak nak duk diam2hahasape nak blaja jom. Akhirnya sekarang ini dia dah boleh bercakap sedikit-sedikit. Mula-mula saya tidak fasih tapi lama kelamaan saya paksa diri untuk belajar bertutur dalam bahasa Melayu saya berkongsi pengalaman ketika zaman persekolahan saya di kampung halaman iaitu di Kuala Krai Kelantan.

Saya sendiri tidak faham kenapa orang ramai masih tidak faham dan tidak mampu mengikut arahan kerajaan sedangkan sudah lebih setahun kita berdepan wabak Covid-19 katanya. Hok ini tempat jual buah-buahan ini. Aa ini dalam bahasa Melayunya dia panggil.

Maksud babak bahasa kelantan. Saya saja buat-buat tak tahu sebab nak kenakan balik Pian yang cuba.


Tahniah Anak Nourul Wahab Ajai Peroleh 9a Dalam Spm Anak Perempuan Nourul Wahab Bersama Bekas Suaminya Komposer Ajai Iaitu Ayu Nazirah Telah Pinterest


Berat Mata Memandang Berat Lagi Bahu Memikul Maksud Peribahasa Berat Malay Language Language


Indahnya Loghat Kelantan


Tahniah Anak Nourul Wahab Ajai Peroleh 9a Dalam Spm Anak Perempuan Nourul Wahab Bersama Bekas Suaminya Komposer Ajai Iaitu Ayu Nazirah Telah Pinterest


Cik Amal Punye Belog Mari Belajar Kecek Kelate Sambil Ketawa 1


Tahniah Anak Nourul Wahab Ajai Peroleh 9a Dalam Spm Anak Perempuan Nourul Wahab Bersama Bekas Suaminya Komposer Ajai Iaitu Ayu Nazirah Telah Pinterest


Mari Belajar Kecek Kelate Lovelyroses 2u


Viral Memo Kilang Denda Pekerja Rm500 Jika Pergi Solat Memo Solat Top Management


Digelar Gemok Kerana Tanjung Jambatan Sungai Endau Kini Menjadi Laluan Penghubung Bagi Pahang Dan Johor Di Sebelah Selatan Tanjunggemo Brainfood


LihatTutupKomentar