Mak Tak Faham Kita

Mak tak halal susu mak Saya terima pesanan ni dari seorang anak kepada arwah ibu. Lepas belajar ilmu karakter ini aku lebih faham diri sendiri orang lain.


Derita Anak Bila Ibu Bapa Tidak Solat Iium Confessions

Yang lepas kita biarkan lepas.

Mak tak faham kita. Takkan tak faham anak-anak kita aktif dan banyak ragamnya kalau kita yang menjaganya pun dah rasa penat mereka apatah lagi. Baru saya faham bila mak mertua saya cakap macam tu. Jadi ingat satu ajekita boleh pileh kawantapi kita tak boleh pileh makitu juga ujian kita dari Allah semasa dalam dunia sementara ne.

Saya pernah dapat nasihat daripada prof dr razali nawawi presiden abim yg pertama. Kita tak pernah tahu si anak tu akan dapat pasangan yang macam mana. Sampai bila-bila kita tak boleh nak betulkan orang lain kita hanya mampu memberi inspirasi sahaja.

Emak Memang Tak Tolak Jaga Cucu Sepatutnya Anak-anak Lah Kena Faham Emak takkan merungut cuma tahan perasaan dalam hati. Kita juga sebenarnya banyak tak selesa tapi sebab dah besar dan faham jadi kita teruskan. Dalam Fasa Pendidikan anak Allah perintah kita sebagai ibu bapa untuk suruh anak bersolat pada usia mereka 7 tahun perintah solat akan jadi mudah jika benih akidah SUDAH DITANAM pada usia 0-6 tahun.

Niatkan puasa kita solat kota sedekah kita semua untuk mak ayah kita. Anak Tak Faham. Hingga dapat segulung.

Sayangnya anak pula ambil kesempatan semua serah pada emak. Apa mak ayah nya tak sedih ke jika anak perempuan mereka yang mereka jaga diperlakukan macam tu. Sebenarnya mak kita yg dah meninggal dunia mereka sangat dahagakan amalan dan doa daripada anak2 yang soleh.

Orang macam oh mak Abang Rudi saya tak tahu saya ingatkan Mak Cik Maimun mana tadi rupanya mak baru D okey faham faham mak cik jemput makan mak cik Lepas itu kan aa lepas itu maklum mak cik kan kawan saya yang kena yang kena depression itu dia dah sampai tahap dia dah dah ni dah apa kelas-kelas tangan ukir. Kami pasti ramai yang tak ingat malah ada juga yang tak pernah tahu. Ya memang ibu bapa kita kebanyakkannya tak fahamkerana kita juga tak berusaha untuk faham apa yang mereka faham.

Sebelum mula aku nak highlight satu benda. Namun hati mak ayah biasanya lembut. Dan kita harap sangat anak kita tak buat lagi.

Saya ada kawan yang sebaliknya. Sebolehnya mereka tentulah mahu menggembirakan anak cucunya. Dulu aku rasa susah nak faham orang rasa macam orang tak faham kita kita pun susah nak faham orang.

Jangan sesekali kau keras kepala. Yang kecil ada yang besar pun ada. Tak Ada Istilah Terlambat Jom Mak Ayah Kita Mula Semula.

Yang aku tak faham sampai sekarang macam mana ayah aku boleh dapat hak jagaan 2 orang anak dari bini kedua ni. Kalau tertengking beritahu kenapa dan beritahu kita minta maaf. Sempena Raya Siapa Di Kalangan Saudara Yang Kita Boleh Dan Tak Boleh Salam.

Bila saya baca pesanan ni dia beri saya kesedaran Kita diajar. Aku fikir sabar tu sebagai sabar macam biasa Tapi bila mak aku dah tak ada baru aku faham sabar yang mak-mak kita pesan ni sebenarnya lebih besar dari perkataan sabar tu sendiri. Yang penting aku dapat tatap mereka sebelum terlambat.

Orang yang kita tak pernah hidup bersama. Tiap tiap hari kita berdoa supaya Allah maafkan dosa dosa kita tapi tanpa kita sedari dosa besar kita terhadap mak kitabila kita tak bantu sikit pun kepada mak yang mengandongkan kita 9 bulan dan. Mintalah bantuan emak jagakan cucu.

Macam mana pula kalau kifarah tu ada yang mana anak perempuan ibu diperlakukan sama macam. Kita tunjukkan juga macam mana cara kita kawal emosi kita. Lantas kita merasakan ibu bapa tak memahami situasi getir yang kita hadapi dalam era moden dunia tanpa sempadan.

Bila ada isu kita macam seoalah-olah tak nampak langsung segala kebaikan dan pengorbanan yang mereka telah lakukan untuk kita. Pernah tak anda mengalami situasi anak-anak remaja sekarang seolah tak faham atau tak dapat feel bila kita beri contoh kehidupan zaman kecil kita dulu pada mereka. Kini zaman dah berubah.

Apa yang saya nak sampaikan ialah kadang-kadang kita sebagai anak ni selalu sangat merungut dengan mak ayah kita suka sangat sangka buruk dan tak puas hati. Cuma kerana kita ni dah besar matang. Pentingnya untuk kita sebagai ibu bapa untuk faham perkara ASAS dalam pendidikan anak.

Macam-macam kes di rumah pengasuh mak ayah mula susah hati. Aku tak salahkan mereka. Menantu tu juga ada mak ayah.

Terima kasih kepada keluarga angkatku followers kawan-kawanku yang sering memberi kata semangat dan kekuatan. Sedangkan dalam keluarga kita sendiri pun ada tersalah faham dengan makayah adik beradik inikan pula keluarga mertua. Ia sesuatu yang beyond dari sabar yang kita tak akan faham selagi kita tak alami ujian yang sebenar dan berfikir betul.

Dorang tinggal dengan family aku sampai sekarang. Anak perlu faham perasaan kita juga. Buang lah sifat ingin dengki dan dendam pada menantu tu.

Pertama sekali kalau ada konflik dengan mertua ni kau kena faham itu mertua. Ya sebak memang sebak. Yang aku ingat masa tu ayah aku bawa budak 2 orang ni tidur rumah kita orang lepas tu tak balik balik rumak mak.

Saya ada kawan pakai tutup litup dari kecil tapi bila besar buka semula dan lagi bukan main. Yang mak ayah kita faham kita masuk universiti untuk belajar. Tapi masa tu aku tak faham.


Hahaha Betul Ke Mak Mak Bagi Kelab Ikhtiar Hamil Facebook


Mak Selalu Cakap Aku Perempuan Sundal Sbb Tak Boleh Bg Dia Duit Seribu Sebulan Kalau Dah Kahwin Nanti Kisah Jalanan


Jangan Lupa Orang Tua Kita Adalah Kunci Kepada Pintu Rezeki Kita Mukmin Solution


A True Intention And Keep Praying Into Him


Mak Kenapa Kita Tak S0lat Lepas Dengar Jawapan Mak Sejak Haritu Aku Dah Tak Cakap Pasal S0lat Lagi Apa Khabar Achik


Aku Pelik Mak Tak Tinggalkan Ayah Yg Byk Peny4kit Iumpuh Lepas Ayah Meningg4i Mak Bongkar Rahsia Ayah


Kosong Tanpa Mak Ayah Iium Confessions


Malaysia S Incest Rape Is Very Worrying Here Are Some Facts Malaysia


Mak Mak Sabar Dulu Marah Berbakul Tapi Anak Buat Tak Dengar Rupanya Sebab Ni Pa Ma


LihatTutupKomentar